,

Shell Eco-marathon: BME SharkTeam szponzoráció

Bármelyik tankönyvet felcsapva megtudhatjuk, hogy a H2 a periódusos rendszer első eleme, ezzel a legkönnyebb atom, a hidrogén gáz kétatomos formában van jelen, izotópjai a prócium, deutérium és a trícium. Számos kapcsolódó témáról írtunk már ezen a honlapon, a nehézgépektől kezdve a buszokon át a szabályozására tervezett elemekig. De mi jellemzi ezt az anyagot a gyakorlati felhasználás szempontjából? Milyen tulajdonságai vannak ennek a zöld átállásban nélkülözhetetlen gáznak? Rövid listánkban erre adunk választ.

A Scabex Kft. büszkén jelenti be, hogy a 2025-ös évtől a BME SharkTeam ezüst fokozatú szponzorai lettünk, támogatva ezzel, hogy a jövő mérnökgeneráció megismerjék és fejlesszék a hidrogén-hajtás technológiáit. Alma materünk csapata idén először állt rajthoz a Shell Eco-marathon hidrogén meghajtású, városi koncepció (UC) kategóriában épített, Luna névre hallgató prototípusukkal.

A BME SharkTeam csapata, és a hidrogén meghajtású Luna prototípus a 2025-ös Shell Eco-marathon versenyen

A Shell Eco-marathon

A csaknem 90 éves múltra visszatekintő verseny igazi etalonnak számít az alternatív hajtások fejlesztésében és kutatásában, érdemei elvitathatatlanok abban, hogy egyetemi hallgatók nemzedékei szerezhetnek gyakorlati tapasztalatot. Ez kiterjed nem csak a “hard” mérnöki tudásra, a méretezés, tervezés és gyártás területére, hanem az olyan, a sikerhez nélkülözhetetlen “soft skillek” világára is, mint a munkaszervezés, prezentáció vagy épp a csapatépítés.

Az európai és magyar hidrogén-stratégiával összhangban ezek az új típusú hajtásláncok is megjelentek a versenyben, saját kategóriákkal színesítve annak programját.

Saját fejlesztés

A jármű egyik különlegessége, hogy készen kapható PEM (Proton-exchange membrane) cella helyett egy saját fejlesztésű és a csapat által épített cella szolgáltatja a meghajtást. A csapat szerint igazi versenyelőnyük abban rejlik, hogy így alrendszer szinten látnak bele az egység fejlesztésébe, illetve tudnak azon változtatni, finomhangolni. 

Hangsúlyozzák, hogy a cellák jelentik jelenleg a hajtáslánc “szűk keresztmetszetét”, mivel hatékonyságuk jelenleg nagyjából a hagyományos belsőégésű motorokéval összevethető. Ezért minden százalék, ami itt sikerül fogni, jelentős növekedést jelent a teljes meghajtás gazdaságossága, és így piacképesség szempontjából.

A SharTeam hangsúlyozza, hogy bár a cella egyedi fejlesztés, kompatibilis a piaci rendszerekkel, de arra optimalizálták, hogy hatékonyan kiszolgálja a dinamikusan változó teljesítményigényeket, így ideális járműipari alkalmazásokhoz.

A BME Luna prototípusa, mely a Shell Eco-marathon hidrogén meghajtású, városi koncepció (UC) kategóriában indul.

Amivel segítettünk

Angliai partnercégünk, a Pressure Tech jelentős tapasztalattal rendelkezik általában a hidrogén-ipar, és specifikusan a Shell Eco-marathon elvárásainak teljesítésében. Velük szoros együttműködésben ajánlottuk, konfiguráltuk és szállítottuk le a magyar csapatnak az LW-TS414 szabályzót, mely kifejezetten passzol az alkalmazáshoz: könnyű alumínium testtel készül, akár 414 bar belépő nyomást is kezel, illetve még csökkenő tápnyomás esetén is pontos alvíz oldali szabályozást biztosít, köszönhetően kétlépcsős kialakításának. 

Közösen igyekeztünk szakértelmünkkel és tapasztalatunkkal segíteni a BME SharkTeamet, hogy megtaláljuk a megfelelő vezérlési és csatlakozási konfigurációt, ami hozzásegíti őket az optimális teljesítményhez a 16 km-es versenyen.

Megtisztelő volt, hogy a csapat minket keresett meg kérdéseivel és ezzel a lehetőséggel, sok sikert kívánunk nekik, és biztosan fogunk még hallani fejlesztéseikről ezen az oldalon is, illetve a saját közösségi média felületeiken. Ha Önnek is segíthetünk megtalálni az optimális megoldást H2 alkalmazásához, ne habozzon kapcsolatba lépni velünk!

A BME SharkTeam a Shell Eco-marathon versenyen