,

White Paper: A H2 infrastruktúra „Tyúk vagy tojás” kérdése

A Puertollano Green Hydrogen Plant Spanyolországban,a zöld H2 Infrastruktúra 2022-es fejlesztésének eredménye.

Megtérülő befektetés a H2 infrastruktúrába

A hidrogén-üzletág már jó ideje szembe kell, hogy nézzen a klasszikus dilemmával, amit ezzel az ősi kérdéssel írnak le: mi volt előbb, a tyúk, vagy a tojás, a H2 infrastruktúra, vagy a kereslet?

Nehéz megindokolni a hidrogén előállításához és a töltőállomásokhoz szükséges befektetéseket, amikor a kereslet, mely kitermelné őket, közel sincs az ehhez szükséges szinten. Másfelől viszont, a végfelhasználók mindaddig ódzkodni fognak a hidrogén-hajtású járművektől, míg nem látják úgy, hogy kellően hatékony hálózat áll rendelkezésre a kiszolgálásukhoz.

Mi az a TEN-T?

A Trans-European Transport Network (TEN-T) egy, az EU-ban kiépítendő közlekedési hálózat vasutak, hajózható csatornák, rövid tengeri- és közutak bevonásával, melyek kikötőket, repülőtereket és vasúti pályaudvarokat kötnének össze Európa-szerte, létrehozva egy könynen elérhető H2 infrastruktúrát.

Halvány fény az alagút végén?

Mostanában láthatóak az első jelei annak, hogy kezdünk elmozdulni annak az elfogadásának irányába, hogy először is infrastruktúrára lesz szükség, hogy az már készen álljon, ha a kormányzati beruházások és kedvező törvényalkotás hatására (mint például az AFIR) valóban elkezd felfutni a hidrogén-alapú gazdasági szektor.

Az AFIR célja, hogy felgyorsítsa és egységesítse mind az elektromos mind a hidrogén töltési módszerek fejlesztését az egész EU-ban. A hidrogén esetében ez azt jelenti, hogy 2030-ig a TEN-T belső hálózata mentén maximum 200 km-ként épülnie kell egy mindenki számára elérhető hidrogén-töltőállomásnak (azaz HRS-nek).

Mivel kevesebb, mint 6 évünk maradt, hogy AFIR kulcsfontosságú célját elérjük, mindannyiunkra fontos feladat vár.

A kirakós legfontosabb darabja

Safety first

A fő kérdés egy dinamikusan növekvő hidrogén töltési-infrastruktúra létrehozásában a biztonság.

Hogy a tankolás folyamata biztonságos legyen, a nagy nyomáson tárolt hidrogén gázt szigorúan ellenőrzött és felügyelt körülmények között lehet csak a jármű tartályaiba engedni. Ez a felügyelet a nyomás lépcsőzetes növelésével valósul meg, amikor is a HRS-ben tárolt hidrogén magas nyomását először csökkentjük (akár egészen 20 barig), majd fokozatosan növeljük 350, vagy akár 700 barra, a jármű tárolórendszertől függően.

SAE J2601

Hogy a nyomás-felügyeleti rendszer – a magas tárolási nyomás csökkentése, majd újfent lassú növelése – működhessen, nyomásszabályozókra van szükség. Ezen szabályozóknak ráadásul távvezérelhetőnek kell lenniük, hogy a fokozatos nyomásnöveléssel biztonságosan, és a vonatkozó szabványnak (SAE J2601) megfelelően töltsék fel a járműveket.

Mit tartalmaz a SAE J2601?

Ez a szabvány hivatott leírni a könnyű-gépjárművek hidrogén töltésének folyamatait és protokollját. Olyasmiket határoz meg, mint a tüzelőanyag-hőmérséklet, legmagasabb megengedett térfogatáram, a nyomásnövelés meredeksége, vagy épp a végnyomás.

Ennek a szabványnak a fontosságát nem lehet elégszer aláhúzni. Ilyen nyomásszinteken – különösen 700 barnál – létfontosságú, hogy a HRS minden alkatrészének tervezésekor a lehető legnagyobb odafigyeléssel és gondossággal járjunk el.

Nyomásszabályzók

A hidrogén-töltés egy dinamikus folyamat, ehhez jönnek még ráadásul a hidrogén gáz egyedi tulajdonságai. Éppen ezért az itt használt szabályzóknak különleges követelményeknek kell eleget tenniük, így garantálható a hatékony, biztonságos és megbízható működés a töltés során.

Az anyagválasztás az alapja egy megbízható és biztonságos eszköz tervezésének. A belső és külső anyagokat úgy kell megválasztani, hogy kompatibilisek legyenek a hidrogénnel, ellenálljanak az u.n. hidrogén ridegségnek. Ezen felül a töltés során jelentkező extrém magas nyomásokat, és széles skálán változó hőmérsékleti viszonyokat (-40 és 80 °C között) is jól kell viseljék.

Az optimális működéshez a szabályzónak magas áramlási sebességet kell biztosítania, akár 120 g/s is, hogy a töltés hatékony és gyors lehessen.

Ezekre a kihívásokra válaszul alkotta meg a Pressure Tech az RF1034 szabályzóját, amely máris rendkívül népszerű a hidrogén-ökoszisztéma úttörői között, akik a H2 infrastruktúra kiépítésén munkálkodnak.

RF1034

A megoldás?

Az RF1034 a Pressure Tech által tervezett és gyártott dugattyús vezérlésű nyomásszabályzó, melyet teljesen a hidrogén-ipar követelményeire szabtunk:

  • Kiegyensúlyozott szeleptest a pontos nyomásszabályzásért
  • Cv 0.5 vagy 1, a SAE J2601-nek megfelelő a töltési időért
  • 1034 baros maximális nyomásra méretezve, így a 350 és 700 baros működési tartományokat könnyedén kiszolgálja
  • Kiváló anyagminőség (egyebek mellett rozsdamentes acél ház) gondoskodik a tartósan megbízható teljesítményről
  • Az iparági szabványoknak (például ISO 19880-3) való megfelelése miatt kompatibilis akár új, akár már meglévő HRS-ekkel.
  • Pneumatikus és elektronikus vezérlési lehetőségek teszik rugalmasan alkalmazhatóvá, és biztosítják, hogy a nyomásnövelés a szabványban leírtak szerint működjön

Összefoglalás

Az AFIR-hez hasonló kezdeményezések láttán a piaci szereplők, ahogyan partnerünk, a Pressure Tech is, megerősített bizalommal fektetnek időt és anyagi erőforrást olyan termékek fejlesztésébe, melyek közelebb hozzák a TEN-T kiépítését, és általában a hidrogén-ökoszisztémát.

Partnereinkkel az elérhető és gazdaságos H2 infrastruktúra irányába haladunk, az RF1034 szabályzóhoz hasonló eszközök felhasználásával egy fenntartható, a hidrogén formájában tiszta energiára épülő jövő felé haladunk elkötelezetten.

Ha Önnek is segíthetünk hidrogénipari fejlesztéseiben, keressen minket bizalommal!

Forrás: Pressure Tech
Kezdőkép forrása: Euronews