FCB: hidrogénhajtás a közösségi közelekdésben

Tervezett (narancs) és megvalósult (zöld) FCB (üzemanyagcella és hidrogénhajtás) vonalak Európában
Hidrogénnel üzemelő, üzemanyagcellás buszjáratok (FCB) Európában. Zöld: megvalósult, narancs: tervezett. Kép forrása: https://www.fuelcellbuses.eu/category/demos-europe

FCB, de – pontosan – mi hajtja?

Van Hool üzemanyagcellás busz

A hidrogénhajtás remek lehetőséget teremt az emissziócsökkentésre a közösségi közlekedés területén is. Ez az alternatív üzemanyag már utat talált a vasúti közlekedésbe, illetve szép eredményei vannak az európai buszjáratok modernizálásában is.

Az architketúra viszonylag egyszerű: a Diesel-motor helyére egy üzemanyagcella, illetve villanymotor kerül, míg a H2 tartályok és akkumulátorok a tetőn kapnak helyet. Mivel ezek elegendő térfogatot jelentenek, a 700 baron üzemelő autókkal ellentétben ezek a járművek már egy 350 baros rendszerrel is tudják hozni belsőégésű társaik hatótávját.

Európában (és szerte a világon) már a 2000-es évek eleje óta közlekednek ilyen megoldást használó járművek, azóta természetesen a technológiai fejlődés nagy ugrást hozott a hatótávban, és a megfelelő döntéshozói támogatással a kiszolgáló infrastruktúra is gyorsan fejlődik. 

A hidrogénhajtás mérlege

Noha a térképre tekintve túlnyomó többségben még tervezett vonalakat láthatunk, a már meglévő, az utazni vágyókat nap mint nap kiszolgáló járművekről elegendő és igen meggyőző adat áll már rendelkezésre. 2021 júniusára már több mint hárommillió kilométert gyűjtöttek a vizsgált buszok:

A hidrogénhajtás megtett kilométerei 2021 júniusáig.

És az eredmény? A csöndes és megbízható napi működés mellett a CO2 megtakarítás is igen jelentős: csaknem 4000 tonna kibocsájtást sikerült megspórolni, ami, összehasonlításképp, körül-belül 2000 napnyi repülős ingázás New York és Párizs között. És ez már a wheel to wheel, azaz magában foglalja a hidrogén előállításának környezeti terhelését is!

A hidrogénhajtás által megspórolt CO2 kibocsájtás

Pontosság és biztonság: Pressure Tech szabályzók H2 mobilitáshoz

Angliai partnercégünk, a Pressure Tech portfoliójában is megtalálhatóak azok az elemek, melyek megfelelnek egyrészt a vonatkozó szabványoknak, másrészt a rendszer követelményeinek, legyen szó 350 vagy 700 barról, nehézgépekről vagy akár drónokról.

Alig várjuk, hogy a hazai utakon is megjelenjen a hidrogénhajtás, mint tiszta és biztonságos alternatíva. Jelenleg is több hasonló kutatási projektet támogatunk, így ha Önnek is segíthetünk, lépjen kapcsolatba velünk!

A képek és grafikonok forrása: https://www.fuelcellbuses.eu/